قابلیت های کلیدی نرم افزار ETABS2017:

۱-امکان مش بندی داخلی با تعریف اختصاصی توسط کاربر با استفاده از فایل اتوکد و چند روش دیگر برای پوسته های منحنی، مش بندی حرفه ای برای المان های سقف به منظور کاستن از ناپیوستگی های مش بندی که در ورژن های قبلی با edge constraints حل شده بود، اما در این ورژن سعی بر آن است تا پیوستگی در مش بندی با ترکیب مش مستطیلی و مثلثی حاصل شود.

۲-امکان تولید ناحیه صلب ستونهای مستطیلی و دایروی و دیوارها به طور خودکار با تعریف دالی با سختی ۱۰۰ برابر جهت طراحی واقع بینانه دال مشابه سیف، این در حالی است که این قابلیت در ورژنهای قبلی به طور دستی امکان پذیر بود.

۳-اضافه شدن ورژن های جدید آیین نامه های طراحی AISC360-16 ، ASCE7-16 و AISC341-16 و ...

۴-اضافه شدن آیین نامه ASCE41-17 جهت مدلسازی غیرخطی سازه ها و طراحی لرزه ای بر اساس عملکرد

۵-بهبود سرعت و کاهش حجم ذخیره سازی در انجام تحلیل های غیرخطی استاتیکی و تاریخچه زمانی با کاهش ذخیره سازی خروجی های غیرضروری.

۶-امکان انجام تحلیل استاتیکی غیرخطی با چند نقطه هدف بر خلاف ورژن های قبل که تحلیل پوش آور به صورت displacement control فقط با یک نقطه هدف قابل انجام بود. استفاده از چند نقطه هدف باعث افزایش سرعت همگرایی میشود.

۷-اضافه شدن قابلیت سعی و خطا جهت ارضای معیار تیر ضعیف-ستون قوی در قاب های خمشی بتن مسلح ویژه و وارد نمودن معیار تیر ضعیف-ستون قوی در خلاصه طراحی اصلی سازه

۸-بهبود موتورهای آنالیز تحلیل غیرخطی

۹-اضافه شدن مدل رفتاری جدید برای جداسازهای HDRB مطابق تحقیقات جدید

۱۰-امکان merg کردن چندین جز المان شل، در حالیکه در ورژن های قبلی در هر بار فقط دو المان شل را میشد merg کرد.

۱۱-اضافه شدن قابلیت پردازش موازی برای طراحی المانهای مختلف در حالی که در ورژن قبلی فقط برای تحلیل امکان استفاده از پردازش موازی وجود داشت.

۱۲-اضافه شدن قابلیت تعریف بازشو در جان تیرهای  کامپوزیت و ضوابط کنترلی برای تیرچه های با جان باز (مانند لانه زنبوری و ...) مطابق ASCE23-97 و AISC Design Guide 02

۱۳- اضافه شدن تعداد نقاط بیشتر در منحنی رفتاری مفاصل پلاستیک جهت افزایش انعطاف نرم افزار برای تعریف منحنی های پیچیده تر برای مفاصل پلاستیک مطابق تحقیقات آزمایشگاهی در مقابل مدل ساده آیین نامه ASCE41-17.


لازم به ذکر است در این ورژن افزونه طراحی اتصالات و افزونه تولید نقشه و جزئیات بندی حذف شده است و قرار است نرم افزار مستقل برای طراحی اتصالات و تولید نقشه بعدا منتشر شود.


محمد طالبی کلاله